Arkitekturoprøret

Lad os bygge smukt igen

Kulturministeriet er nomineret til afstemningen om den myndighed, der har skadet bybevaringen mest i 2024.

    Kulturministeriet

Motivering:

Kulturministeriet har ikke varetaget Danmarks kulturarv på betryggende vis. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt  retter sin opmærksomhed mod højskoler, cykelkultur, pølsevogne og hygge i stedet for at værne om vores byer og bygninger,

 

Bygningsfredningsloven.

Kulturministeriet har ansvaret for lovgivningen om fredning og om bevaringsværdige huse. Det har i årevis været tydeligt, at dette to-strengede system ikke fungerer.

    Fredet hus i Randers

Bygningsfredningsloven tillader ikke, at man freder hele områder, og det er der brug for. Et enkelt fredet hus, der har en nabo af glas og stål, kan virke som en anakronisme. Det er harmoniske helheder, der skaber et godt bymiljø. Man kan desværre heller ikke frede det ydre af et hus uden også at frede det indre, fordi systemet med A- og B-fredninger blev ophævet i 1979. En fredning vanskeliggør derfor, at huset kan bruges til nutidige formål. Derfor forfalder mange fredede huse og ender med at blive revet ned – selv om loven siger, at ejeren eller brugeren af en fredet bygning skal holde den i forsvarlig stand. Ministeriet gør meget lidt for at håndhæve den bestemmelse. I stedet ”affreder” ministeriet huse, når de ikke længere lever op til lovens krav.

    Nedrevet hus i København

De bevaringsværdige bygninger står under kommunal beskyttelse, men mange kommuner magter ikke den opgave. De forstår ikke systemet. Værst har det været i Aarhus, hvor der er blevet nedrevet 60 bygninger med SAVE-bevaringsværdi 1-4 i perioden 2016-2022. Ikke engang Københavns Kommune, der har 2.500 ansatte i Teknik- og Miljøforvaltningen, har forstået systemet. Ligesom i Aarhus har politikerne i København begrundet en nedrivningstilladelse for et bevaringsværdigt hus med, at det ikke var fredet.

Alle betydende foreninger på området rettede en samlet henvendelse til ministeren om dette problem i 2023.

Arkitekturoprøret kritiserer minister. Berlingske d 25/8 -2023. – Arkitekturoprøret

Men der kom intet svar. Nu er der nedsat en ekspertgruppe, der skal se på fredning. Men ingen af foreningerne blev inviteret til at deltage. Vi har kun at håbe, at der bliver lyttet til kritikken.

 

Dette er, hvad dansk byplanlægning kan præstere.

Ny Arkitekturpolitik

Ministeriet har også nedsat en ekspertgruppe, der skal formulere en ny arkitekturpolitik. Igen har ministeriet undladt at invitere kritikere af den siden 2014 gældende arkitekturpolitik. Gruppen har så vidt vides ingen fortalere for de synspunkter, som Arkitekturoprøret står for, og som sandsynligvis deles af et flertal i befolkningen. Det udspil fra gruppen, der foreligger, behandler ikke det væsentligste problem: det triste, modernistiske forstadsbyggeri.

Den ny arkitekturpolitik: Vi frygter en ny fiasko. Politiken Byrummonitor d. 2/8 – 2024. – Arkitekturoprøret

 

    Formidlingscenter

Nyborg Slot

Ministeriets håndtering af byggeriet på Nyborg Slot udviklede sig til en forvaltningsretlig skandale. I stedet for at beskytte dette fortidsminde, har man nedrevet to bevaringsværdige bygninger for at bygge et moderne formidlingscenter på selve anlægget. I årevis arbejdede Slots- og Kulturstyrelsen på et projekt, som var åbenlyst ulovligt. Departementet foretog sig intet. Styrelsen endte med at godkende sit eget ulovlige projekt. Da projektet ikke overraskende blev kendt ulovligt af et klagenævn, fandt departementet på at udforme en særlov, som under den falske varebetegnelse ”anlægslov” annullerede klagenævnets afgørelse og dermed forbrød sig mod princippet om magtadskillelse i Grundlovens §3. Et forfatningsretligt lavpunkt. Da ministeren var i samråd med Kulturudvalget, var han i tvivl om, hvorvidt en lovændring fra 2022 allerede havde lovliggjort projektet. Særloven skulle så bare sikre, at det kunne gennemføres hurtigt, bl.a. ved at afskære klageadgang. Det betyder, at der er åbent for tivolisering af alle fortidsminder. Man kan frygte, at ministeriet ikke har overblik over, hvad det har forvildet sig ud i. Som i så mange andre ministerier og styrelser synes det faglige niveau at være forringet. Vægten lægges vist nu på ”ministerbetjening” og spin.

HVAD KAN VI LÆRE AF SAGEN OM NYBORG SLOT? Kronik i Jyllandsposten d. 27/12 -2020. – Arkitekturoprøret

 

Københavns Kommune er nomineret til afstemningen om den myndighed, der har skadet bybevaringen mest i 2024.

    De københavnske bymiljøer er Danmarks vigtigste kulturarv.

Motivering:

Københavns Kommune er nomineret til afstemningen om den myndighed, der har skadet bybevaringen mest i 2024. Kommunen vandt den tilsvarende afstemning sidste år. Den daværende overborgmester tog sagen alvorligt og inviterede Arkitekturoprøret til et møde, hvori hun gav udtryk for forståelse for vores synspunkter. Desværre har den nuværende overborgmester afslået at mødes med Arkitekturoprøret.

Begrundelsen for nomineringen er, at kommunen stadig ikke har gjort noget for at leve op til sit ansvar for at forvalte Danmarks vigtigste kulturarv: dens enestående bymiljøer. Ingen dansk kommune har en større arv at forvalte. Derfor har kommunen også et særligt ansvar. Udviklingen har vist, at kommunen ikke magter sin opgave.

Den nye kommuneplan.

Der er nu udarbejdet en ny kommuneplan 2024. Den forrige plan fra 2019 bestemte, at der skulle udarbejdes lokalplaner for Indre By og Christianshavn. Men ikke alene er der intet sket: i den nye kommuneplan er ordlyden om lokalplaner forsvundet. Det går den forkerte vej.

Forvaltningen kunne have udvist initiativ for at drage omsorg for de enestående bymiljøer, eller i det mindste kunne den have vist interesse for konstruktive forslag fra Indre By Lokaludvalg.  Men det lå den fjernt. Den foretog sig intet ud over at forsvare sin passivitet med, at der skulle bruges flere penge, hvis planer skulle udarbejdes. Er det måden, Teknik- og Miljøforvaltningen administrerer sine 2.500 medarbejdere og sit budget på 2,6 mia. kr. på?  Kan man virkelig ikke efterleve kommuneplanen uden at skulle bede om flere ressourcer? Det har mange små kommuner kunnet klare.

Så længe der ikke er lokalplaner, vil developpere og bygherrer komme med nye idéer til nedrivninger, som forvaltningen så i stedet kan bruge sine ressourcer på.

 

Manglende beskyttelse af bevaringsværdige bygninger.

    Bredgade 74 A er nedrevet.

Design Muesum Danmark stod for nedrivningen.

Sagen om nedrivning af det bevaringsværdige hus fra 1777 i Bredgade 74A viser ydermere, at forvaltningen ikke har forstået systemet med fredede og bevaringsværdige bygninger. (Se her: Arkitekturoprøret kæmpede forgæves imod nedrivning af hus fra 1777. Politiken Byrummonitor d. 4/5 – 2023. – Arkitekturoprøret).

At et hus ikke kan fredes, er ingen begrundelse for at rive det ned. Det kan være lige så bevaringsværdigt som et fredet hus, men det opfylder bare ikke nogen særlige krav. Og ofte vil det være begrænsende for husets anvendelse, hvis det fredes. I Bredgade var det netop en fordel for ejeren, at huset ikke var fredet. Så meget desto mere burde det bevares.

Indre By Lokaludvalg havde foreslået, at Kommuneplanen ændredes, således at bevaringsværdige bygninger i SAVE-klasserne 1-4 ikke kan nedrives uden tilladelse.  Det er bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er fremtrædende eksempler inden for deres slags. Som der er nu, er det kun klasse 1-3, der har den beskyttelse. I forbindelse med den interne høring af forslag til Kommuneplan 2024 anbefalede Teknik- og Miljøudvalget i deres høringssvar til Økonomiudvalget, at bygninger med en høj og middelhøj værdi på SAVE 1-4 udpeges som bevaringsværdige i Kommuneplan 2024.

Men ikke engang dette meget beskedne fremskridt kunne politikerne tiltræde.

 

Nedrivning af Palads.

       

En verserende nedrivningssag vedrører Paladsteatret. Forvaltningen har nu udarbejdet en startredegørelse til brug for en ny lokalplan, der lovliggør nedrivning og byggeri i strid med den gældende lokalplan.

Da kommunen iværksatte en afstemning om “Byens Sjæl”, vandt Palads stort. Men nu synes den at mene, at der er mere brug for endnu et kontorhus i Indre By. Kommunens ønske om borgerinddragelse klinger hult. Og nedrivningssagerne synes at være et udtryk for politisk tonedøvhed.

 

Startredegørelse for Jernbanebyen.

    Støjvæg i Jernbanebyen.

Et lavpunkt i kommunal byplanlægning er lokalplanforslaget for Jernbanebyen. Et enestående område centralt i byen skal bebygges med triviel forstadsbebyggelse.

Lokalplanforslag sendes nu i offentlig høring efter politisk behandling – Jernbanebyen

I stedet for at overdække og bebygge metroanlægget midt i området, vil man bygge kilometerlange støjvægge og skære området op i tre strimler. Heldigvis har udviklingsselskabet overraskende sat planen i bero.

 

Havnebyggeriet.

    Marmormolen, Kbh Ø.

Jernbanebyen kommer i forlængelse af den enorme byggeaktivitet langs byens 42 km havnekajer. Trivielt forstadsbyggeri uden værdi for andre end beboerne. Et bevis på, at byplanlægning i København ikke følger med tiden.

Danske arkitekter befinder sig i forrige århundrede • POV International

Her er det vigstiste råd til ejendomsinvestorer. Børsen d. 8/1 – 2025. – Arkitekturoprøret

 

Arkitekturhovedstad 2023.

Teknik- og Miljøforvaltningens har offentliggjort et notat om Opsamling på Arkitekturhovedstad 2023, som Indre By Lokaludvalg efterfølgende har behandlet. Konklusionen er, at den gode mulighed for at komme i dialog med Københavns borgere – som har erfaringer fra livet i byen – blev forpasset . Det endte som en fejring af byggebranchen selv. Tilgangen var belærende i stedet for lyttende. Det er sandsynligvis stadig ikke gået op for den bestemmende elite, at den brede befolkning er fortvivlet over kassebyggeriet.

Kras kritik af Arkitekturhovedstad 2023. Politiken Byrummonitor d. 13/9-2024. – Arkitekturoprøret

Lokaludvalgets kritik gjorde intet indtryk på forvaltningen. Man mener at have gjort det rigtige, og hvad borgerne synes kan ikke bekymre nogen. Og forvaltningen har afvist lokaludvalgets ønske om dialog i et møde i stedet for at modtage intetsigende breve fra forvaltningen.

 

 

 

 

Her er det vigstiste råd til ejendomsinvestorer. Børsen d. 8/1 – 2025.

Vi har denne klumme i Børsen:

Advokat Lise Grothen gav i en klumme den 25/10 en række gode råd til investorer i byudvikling. Men efter vores mening manglede hun det vigtigste: at man skal holde op med at bygge i den triste, modernistiske stil, som har præget boligbyggeriet i flere menneskealdre.

Hun skriver, at det som oftest er byrummets arkitektoniske udtryk, der er afgørende for, om bydelen lykkes. Det kan vi tilslutte os; beliggenhed er jo det vigtigste ved fast ejendom, og netop derfor bør man skabe gode, hyggelige og trygge byrum. Men det har man jo ikke gjort. At mange nye byggerier er blevet en god forretning, skyldes primært, at man har kunnet bygge ved vand. Overalt i landet er fine havnearealer blevet ødelagt af trivielt, modernistisk kasse-byggeri. Værst i København, hvor der var 42 km havnekaj, som kunne være blevet til et enestående bymiljø med byrum, der var tilgængelige for alle – som dem vi kender langs kanalerne i Indre By. Men det skete ikke. Der er nok skabt attraktive boliger til gavn for beboerne, men ikke gode byrum til gavn for alle andre. Vi har forspildt muligheder, som ikke opstår igen. Og det er på vej til at ske igen i Jernbanebyen på Vesterbro.

Meningsmålinger viser gang på gang, at et flertal foretrækker traditionelt byggeri og byplanlægning frem for moderne. I en meningsmåling foretaget af NRK i Norge i 2023 svarede hele 84.000 personer på spørgsmålet: ”Foretrekker du tradisjonelle bygg eller moderne bygg?”. 87% foretrak traditionelt byggeri. Kun 9% foretrak moderne byggeri.

Men investorerne synes uinteresserede – eller måske er de bare uvidende derom? Hvordan kan det være? I alle andre brancher lytter man til forbrugernes præferencer, og gør man det ikke, går man konkurs. Hvis forbrugerne efterspørger røde biler, bliver der udbudt røde biler. Men i Danmark er der kun få eksempler på nyt byggeri i traditionel stil.

Når der bygges ved vand, kan det ikke gå helt galt med investeringen. Men de fleste andre nyere bydele har det livløse præg af forstadsbebyggelse. Det kan medvirke til at opdele befolkningen, så de bedst stillede søger mod de ældre bykvarterer med de gode bymiljøer, mens de svagest stillede henvises til forstæderne, fordi boligpriserne i de ældre kvarterer presses op. Kvadratmeterprisen for en bolig i København er jo mere end det dobbelte af prisen på Vestegnen. Det giver grobund for parallelsamfund. En undersøgelse, foretaget af Det Kriminalpræventive Råd, konkluderer: ” Udsatte boligområder har svært ved at tiltrække beboere, der har økonomisk mulighed for at vælge, hvor de vil bo.” De skoler, der har en skæv etnisk fordeling af eleverne, ligger også oftest i forstæder og sjældent i ældre bykerner. Og så kan man risikere, at byggeriet bliver en dårlig investering.

Overalt i Europa er der nu eksempler på nye bydele i traditionel stil. Et imponerende eksempel er Le Plessis-Robinson i Paris. Midt i et trist område med forstadsbebyggelse ligger dette nye attraktive bykvarter. Vi kan pege på mere end 60 lignende eksempler i andre lande. Det behøver vel ikke nødvendigvis at blive dyrere byggeri. Men er det ikke en eventuel merpris værd at skabe bygninger med større beliggenhedsværdi? Og man bør jo ikke alene se på anlægsomkostningerne. Driftsresultatet for udlejningsejendomme bliver sandsynligvis bedre, jo bedre lejerne trives. De flytter nok sjældnere, betaler huslejen til tiden, laver færre skader, mindre graffiti og mindre kriminalitet. Og dertil kommer gevinsten for samfundet, når børn vokser op i hyggelige og trygge omgivelser.

Jep Loft

Formand for Arkitekturoprøret

Traditionelt byggeri vil skabe bedre byrum – og glade borgere

Links til teksten:

Kvadratmeterpriser på boliger i hele Danmark

Befolkningsflertallet foretrækker klassisk frem for modernistisk byggeri. – Arkitekturoprøret (arkitekturoproeret.dk)

Nye bykvarterer i traditionel eller klassisk stil. – Arkitekturoprøret (arkitekturoproeret.dk)

Udsatte boligområder og forebyggelsesområder – Det Kriminalpræventive råd

Analyse af Bygningsarvens Værdi (realdania.dk)

 

 

 

 

 

Nu kan man nominere kandidater til årets afstemninger.

    Bedste byggeri i 2023: Rosenkranzgade 24 i Aarhus.

Vi åbner nu for nomineringer af kandidater til vores årlige afstemninger. Man kan stemme om:

Alle har adgang til at nominere kandidater og senere til at stemme, enten ved at lave et opslag på Facebook:

https://www.facebook.com/Arkitekturoproret

eller ved at sende en mail til:

arkitekturoproeret@gmail.com

Nomineringer bør være ledsaget af privatejede billeder, samt for så vidt angår en offentlig myndighed eller institution en motivering med en nærmere beskrivelse eller begrundelse.

Der kan nomineres kandidater frem til den 31. januar 2025. Derefter starter afstemningerne. De forventes afsluttet den 1. marts 2025.

Lignende afstemninger finder samtidigt sted i Sverige. Den norske afstemning er allerede afholdt.

Se resultaterne fra tidligere års afstemninger her.

Tidligere stadsarkitekt er uenig med Arkitekturoprøret. KøbenhavnLIV d. 30/12 – 2024.

    Forslag til byggeri over for Tivolis hovedindgang.

Den tidligere stadsarkitekt i København, Jan Christiansen, er uenig med det flertal, som kårede Kaktustårnene til årets værste byggeri i 2022. Det bør ikke overraske nogen.

Jan Christiansen var en varm fortaler for BLOX, og han gik (sammen med borgmestrene Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam) ind for højhusbyggeri overalt i København.  Efter en studierejse til USA  mente de, at skyskrabere var løsningen på byens problemer, hvilket udløste mange interessante forslag fra arkitekter, bl.a. det ovenfor viste.

På Strøget gik han ind for et hotelbyggeri, der skulle ligne en Le Klint -lampeskærm.  I Tivoli skulle bl.a. H. C. Andersen-slottet nedrives og erstattes med en 100 meter høj skyskraber.

Kun finanskrisen i 2007 reddede byen fra de værste ulykker.

Link til artiklen.

 

Arkitekturoprøret – Status for 2024

 

    Det nedrevne hus i Bredgade 74A, København.

Hermed en oversigt over de væsentligste blandt vores aktiviteter i 2024.

Kampen for at undgå tivolisering af Nyborg Slot må desværre anses for tabt. Til den lange række af bemærkelsesværdige fejl i Kulturministeriets håndtering af sagen føjedes til sidst en særlov, som under den falske varebetegnelse ”anlægslov” annullerede klagenævnets afgørelse og dermed forbrød sig mod princippet om magtadskillelse i Grundlovens §3. Vi må nøjes med at glæde os over, at man ikke har bygget formidlingscentre på Forum Romanum og Akropolis.

I Hjørring gennemførte man det trivielle forstadsbyggeri på Mammutpladsen. Muligheden for at skabe liv er forspildt.

I Viborg indstillede forvaltningen, at man gav en nedrivningstilladelse på Elmevej 10 kombineret med krav om en efterfølgende bearbejdning af nyt byggeri på grunden med hjemmel i Byggelovens § 6D. Vi er ikke bekendt med tidligere lignende sager og har derfor rettet henvendelse til Københavns Kommune for at opfordre til, at man erindrer Byggelovens § 6D fremover. For os at se er det en fejl, at denne bestemmelse ikke blev anvendt i forbindelse med nedrivningstilladelsen på Bredgade 74A.

Det triste forstadsbyggeri i den planlagte Flodby i Randers er vist nok forsinket. Måske er der stadig håb om, at nogen kommer på bedre tanker.

Fra København er der mest dårligt nyt.  Kommunen har udarbejdet den nye kommuneplan. Den tidligere plan fra 2019 foreskrev, at der skulle udarbejdes lokalplaner for Indre By og Christianshavn, men intet skete, og ordlyden er udeladt i den nye plan. Kommunen magter ikke opgaven at beskytte vores vigtigste kulturarv. Teknik- og Miljøforvaltningen har forholdt sig passiv. Den råder over 3.500 ansatte og kunne naturligvis have fundet ressourcer til at gøre noget ved sagen, men forvaltningen synes stivnet i bureaukrati.

Lokalplanen for Jernbanebyen på Vesterbro i København viser endnu et trist forstadskvarter med højhuse og punkthuse, samt 2 gange 1 km lange støjvægge midt ned gennem området. Man kan dårligt forestille sig en ringere plan. Heldigvis har det ledende ejendomsselskab nu trukket sig fra projektet. Forhåbentlig bliver man klogere, inden det genoptages.

KAB opfører trist, modernistisk kassebyggeri, tegnet af C.F.Møller, i den flotte husrække ud til Sortedamssøen i København.

Vi vil kontakte JEUDAN for at undgå, at der bygges modernistisk på Kommunehospitalet i den modsatte ende af Søerne.

Paladsteatret står til nedrivning, og Dantes Plads skal huse en parkeringskælder, som vil medføre biltrafik på cykelruten i Vestervoldgade.

 

Vi i 2024 har haft 30 indlæg i pressen.  De kan ses her på hjemmesiden.

Derudover har vi har blandt andet beskæftiget os med nedenstående aktiviteter:

Kommune Sag
Hele landet Afstemning om værste byggeri 2023. Vinder: Europaplads 6, Aarhus
Hele landet Afstemning om bedste byggeri 2023. Vinder: Rosenkranzgade 24, Aarhus
Hele landet Afstemning om dårligste myndighed
til bybevaring i 2023. Vinder: Københavns Kommune
Aarhus Foredrag
Silkeborg Foredrag
Hellerup Foredrag
København Medlemsmøde
Malmø Prisoverrækkelse, Arkitekturoprøret
Aarhus Foredrag, FOF
København Kulturministeriets ekspertgruppe – arkitekturpolitik
København Møde med Pension Danmark om boligbyggeri
København Møde med AP Pension om boligbyggeri
København Møde med DSB Ejendomme om Jernbanebyen
København Møde med Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning om Jernbanebyen
København Brev til Jakob Næsager og Nikolaj Bøgh om Palads
København Brev til Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg om nyt byggeri i traditionel stil
København Møde med overborgmester Sophie Hæstorp Andersen
København Brev til Helle Bonnesen og Morten Melchiors om Palads
København Brev til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
København Brev til Dansk Byplanlaboratorium
København Møde med  Thylandergruppen om Bremerholm 33
København Brev til C.F.Møller om Det nye Sølund
København Brev til Praksis Arkitekter om Bredgade 74
Aabenraa Brev til Naturstyrelsen om Jørgensgård Skovvej
København Brev til Teknik- og Miljøudvalg om Arkitekturhovedstad 2023
Nyborg Indsigelse vedr Nyborg Slot
København Indsigelse vedr Jernbanebyen
København Borgermøde om Bremerholm
Valby Kamp imod nedrivning af villa i forfatterkvarteret
København Møde med NREP om Esplanaden 30
Viborg og København Forespørgsel til TMF om byggelovens §6D
København Afstemning i Indre By Lokaludvalg om moderne byggeri
København Kritik af Arkitekturhovedstad 2023
Christiania Kontakt til kulturforeningen om det kommende byggeri
København Henvendelse til Ida Auken
Hele landet Forsøg på samarbejde med DN
København Anmodning om møde med Lars Weiss – afslået
København Anmodning om møde med Pernille Rosenkrantz-Theil
København Brev til KAB om Det nye Sølund
København Brev til JEUDAN om Kommunehospitalet
København Brev til  Egmont om Palads
« Ældre indlæg

© 2025 Arkitekturoprøret

Tema af Anders NorenOp ↑